Ameliyatsız Boyun Fıtığı: Belirtileri, Nedenleri, Tedavisi

Boyun fıtığı, günümüzde birçok kişinin karşılaştığı yaygın bir problemdir. Boyun bölgesindeki disklerin zedelenmesi sonucunda ortaya çıkan boyun fıtığı, şiddetli ağrıya, hareket kısıtlılığına ve hatta kolda uyuşma ve güç kaybına neden olabilir.

Boyun Fıtığı Nedir?

Omurilik üzerinde omurga kemikleri arasında intervertebral diskler bulunmaktadır. Bu diskler  yastık görevi görerek omurların birbiri ile sürtünmesini azaltarak omurların esnekliğini sağlar. Ancak çeşitli nedenlerle disklerin dış tabası deformasyona uğrayabilir, yırtılabilir ve içerisindeki jelatinimsi madde olan nükleus pulposus dışarı doğru uzanarak sinirlere baskı yapabilir. Bu duruma boyun fıtığı denilmektedir.

Boyun Fıtığı Nedir

Boyun Fıtığı Nedenleri Nelerdir?

Boyun fıtığı, boyun bölgesindeki disklerin hasar görmesi sonucu ortaya çıkan bir durumdur. Yaşlanma, travma, duruş bozuklukları, tekrarlayan hareketler ve aşırı yüklenme gibi faktörler boyun fıtığına neden olabilir.

Sıkça görülen boyun fıtığı belirtileri aşağıdaki gibi sıralanabilmektedir;

• Yaşlanma: Diskler yaşlandıkça daha kuru ve kırılgan gelerek esnekliğini kaybedebilir. Bu durum, disklerin daha kolay deformasyona uğramasına ve bunun sonucu olarak da boyun fıtığının meydana gelmesine sebep olabilmektedir.
  • Travma: Araba kazaları ya da düşme gibi boyun bölgesine gelen travmalar, disklerin daha kolay yırtılmasına ya da deformasyonu uğramasına neden olarak boyun fıtığının oluşmasına yol açabilir.
  • Duruş bozukluğu: Özellikle masa başında çalışırken ya da araba kullanırken sürekli bir şekilde yanlış pozisyonda oturmak, boyun bölgesinde stres yaratarak disklerin zedelenmesine yola açabilir ve boyun fıtığı oluşumuna neden olabilir.
  • Tekrarlayan hareketler: Özellikle belli meslek gruplarında rastlanabilen bu durum boyun bölgesinde sürekli olarak tekrarlayan hareketlerin disklerine aşınmasına neden olması sonucu görülebilmektedir. Örneğin kuaförlerin sürekli aynı el hareket ile saç kesmesi ya da bir terzinin aynı pozisyonda kumaş kesmesi gibi tekrarlanan hareketler boyun fıtığına yol açabilmektedir.
  • Aşırı yüklenme: Ağır kaldırmak, yüksek etkili sporlar ve aşırı egzersiz yapmak boyun bölgesine aşırı yüklenme disklerin yıpranmasına neden olarak boyun fıtığının görülmesine neden olabilmektedir.

Boyun Fıtığı Nedenleri

Boyun Fıtığının Belirtileri Nelerdir?

Boyun fıtığı boyun, omuz, kol ve ellere doğru yayılan ağrılara neden olabilir ve boynun problem yaşayan bölgelerdeki sinirlere baskı yapabilecek belli boyun pozisyonları ya da aktiviteleri sırasında bu ağrılar artabilir ya da beraberinde uyuşluk ve hissizlik duygusu yaratabilir.

Belli başlı boyun fıtığı belirtileri aşağıki şekilde sıralanabilmektedir;

• Şiddetli Boyun Ağrısı: Boyun fıtığı en belirgin olarak şiddetli boyun ağrısıyla kendini gösterir. Bu ağrı genellikle boyun bölgesinde başlar ve omuzlara, kollara ve ellere doğru yayılabilir.
  • Kollarda uyuşma ve karıncalanma: Boyun fıtığı ilerleyen durumlarda sinir köklerine baskı yapabilir ve baskı sonucu ile kollarda uyuşma, karıncalanma ve güç kaybına neden olabilir.
  • Baş Ağrısı: Boyun fıtığı, baskı arka kısmında görülen baş ağrılarına neden olabilir. Bu şekilde görülen baş ağrıları genellikle başın arka kısmından başlar ve şiddetli olabilir.
  • Omuz ve boyunda gerginlik: Boyun tutulmaları boyun fıtığında sıkça rastanılan bir diğer belirtidir. Boyun fıtığı, omuz ve boyun kaslarında gerginlik ve spazmlara neden olabilir.

Boyun Fıtığı Belirtileri

Boyun Fıtığı Ameliyatsız Tedavi Edilebilir Mi?

Boyun fıtığı hayat kalitesini olumsuz yönde etkileyebilen bir durumdur. Günümüzde sıkça kullanılan fizyoterapi, manuel terapi, kayropraktik gibi fizik tedavi yöntemleri ile boyun fıtığı ile görülen şiddetli ağrılar azaltılabilir, hareketliliğin artırılması sağlanabilir ve iyilik haline dönüş süreci hızlandırılarak, desteklenebilmektedir.

Uzman bir fizyoterapistin rehberliğinde uygulanan boyun fıtığı egzersiz programları ile doğru postürün korunarak  ve hareket aralığının geliştirilmesi sağlanarak boyun fıtığının iyileştirilmesi sağlanabilmektedir. Boyun fıtığı tedavisinde uygulanacak fizik tedavi programları ve egzersiz programları bütüncül bakış açısı ile her bireye özel olarak oluşturulması tedavinin sürecinde büyük önem taşımaktadır.

Manuel Terapi ile Boyun Fıtığı Tedavisi Nedir?

Fizyoritim Mersin Fizyoterapi Merkezi

Manuel terapi, boyun fıtığı tedavisinde etkin bir şekilde kullanılan fizik tedavi yöntemidir. Fizyoterapistler manipülasyon, mobilizasyon ve masaj gibi el ile uygulanan teknikler kullanarak boyun bölgesindeki kasları rahatlatmayı amaçlayarak, eklem hareketliliğinin artırılması ve ağrının azaltılmasına yardım eder.

Manuel Terapi ile boyun fıtığı tedavisinde aşağıdaki adımlar izlenmektedir;

1- Değerlendirme ve Tanı;

Manuel terapi tedavi yaklaşımı bütüncül bakış açısını benimsemektedir. Bu bakış açısı doğrultusunda uzman fizyoterapistler boyun fıtığına ilişkin detaylı bir değerlendirme yapar. Kişilerin şikayetlerini dinler, hastalık öyküsünü inceler ve fizik muayene gerçekleştirerek boyun fıtığının nedenlerine ilişkin araştırmalar gerçekleştirir.

2- Hedeflerin Belirlenmesi:

Manuel terapide uygulanacak tedavi sürecindeki hedefler, kişilerin durumuna bağlı olarak belirlenebilmektedir. Mevcut hedefler arasında;

• Ağrının azaltılması
  • Hareketliliğin artırılması
  • Kasların gevşetilmesi
  • Sinir sıkışmalarının çözülmesi
  • Fonksiyonel iyileşmenin sağlanması gösterebilmektedir.

3- Elle Manipülasyon ve Mobilizasyon:

Manuel terapinin temel unsurları olan el ile kontrollü bir şekilde baskı uygulanarak gerçekleştirilen manipülasyon ve beraberinde uygulanan mobilizasyon teknikleri ile fizyoterapistler, kontrollü bir şekilde eklemlere ve yumuşak dokulara manipülasyonlar uygular. Bu sayede eklem hareketliliğin artırılması, kas gerginliğinin azaltılması ve sinir sıkışmalarının çözülmesi amaçlanmaktadır.

4- Masaj ve Kas Gevşetme Teknikleri:

Boyun fıtığının tedavisinde uygulanan Manuel terapi sürecinde, kaslarda gerginliği azaltmak ve kan dolaşımını artırmak için masaj ve kas gevşetme teknikleri kullanılmaktadır. Bu teknikler boyun bölgesindeki kasların rahatlamasını sağlayarak, kan dolaşımını iyileştirir ve ağrıyı azaltır.

5- Eğitim

Manuel terapi ile gerçekleştirilen boyun fıtığı tedavisinde kasları güçlendirmeye ve mobilizasyonu artırmaya yardımcı olan medikal egzersizler önemli yer tutar. Bu aşamada manuel terapi ile birlikte kişilere evde yapabilecekleri egzersiz ve postür düzeltme teknikleri öğretilir. Bu egzersizler;

• Boyun kaslarını güçlendirir
  • Esnekliği artırır
  • Omurganın stabilitesini sağlar

Ayrıca kişilere egzersizler ile birlikte doğru duruş alışkanlıkları ve hareket teknikleri üzerine eğitim verilerek, tekrarlayan yaralanmaların önlenmesi hedeflenmektedir.

Boyun Fıtığı Tedavisi

Ameliyatsız Boyun Fıtığı Tedavisi İçin Ne Yapmalıyım?

Boyun fıtığı, hayat kalitesini olumsuz etkileyen bir durumdur. Ancak, endişelenmeyin! Gelişmiş fizyoterapi, manuel terapi ve kayropraktik yöntemler ile;

• Ağrıyı azaltabilir
  • Hareketliliği artırabilir
  • İyileşme sürecini destekleyebilirsiniz.

Uzman bir fizyoterapistin rehberliğinde;

• Uygun egzersizleri yapmak
  • Doğru postürü korumak
  • Tedavi planına sadık kalmak önemlidir.

Boyun Fıtığı Tedavisi

Unutmayın, her bireyini durumu farklı olduğu için manuel terapi tedavi yöntemlerinde kişiye özel bütüncül bir tedavi yaklaşımı izlemek önemlidir. Eğer boyun fıtığı belirtileri yaşıyorsanız, uzman bir fizyoterapistten destek alabilir, ağrılarınızdan ve günlük yaşamınızı olumsuz etkileyen hareket kısıtlılığından kurtulabilirsiniz. Sağlıklı ve ağrısız bir yaşam için şimdi harekete geçme vakti!