Manuel Terapi Nedir? Kimler İçin Uygulanır?

Fizik tedavi programlarına yeni başlamak isteyen kişiler için terminolojiler kafa karıştırıcı olabilmektedir. Pek çok kişinin aklında fizik tedavi ile ilgili  “Manuel terapi nedir?”, “Tedavim manuel terapi içerecek mi?”, “Manuel terapi fizik tedaviden farklı mıdır?”, “Nasıl manuel terapist bulabilirim?”  sorularının oluşması muhtemeldir.

Fizik tedavi programına başlamadan önce tedavi yöntemlerini öğrenmek de tedavinin bir parçasıdır. Farkındalık ile birlikte yürütülen fizik tedavi programlarının başarı oranlarının oldukça yüksek olduğu ve güçlü bir motivasyonun fizik tedavi seanslarının seyrini olumlu yönde etkilediği gözlemlenmektedir.

Fizyoritim Mersin Fizik Tedavi ve Manuel Terapi

Manuel Terapi Nedir?

Manuel terapi, fizik tedavi programlarının birincil yöntemidir. Yumuşak doku, eklemler ve sinirleri manipüle etmek için konusunda uzman fizyoterapistler tarafından etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Manuel terapi vücudun sağlıklı ve fonksiyonel işleyişi bakımından büyük önem taşımakla birlikte uygulamalı manipülasyon teknikleri ile ağrı ve doku gerginliğini azaltmak, hareket kalitesini artırmak ve danışanları egzersizleri boyunca yönlendirmek için etkin bir yöntemdir.

Örneğin kalçada meydana gelen ağrı ve sertlik durumunda, uzman fizyoterapistler eklem ve yumuşak doku mobilizasyonu ve/veya masaj gibi manuel terapi tekniklerini hareket açıklığını iyileştirmek ve yürürken meydana gelen katılığı ve rahatsızlığı azaltmak için başarı ile uygulayabilir.

Fizyoritim Mersin Fizik Tedavi

Fizyoterapistler manuel terapi seansları sonrası danışanlarına bağımsız olarak uygulayabilecekleri egzersiz ve bazı esneme hareketleri atayarak, manuel terapi tekniklerini fizik tedavinin bir sonraki aşamasına taşıyabilir. Manuel terapi tekniklerinde amaç danışanların eklem ve kas fonksiyonlarının geri kazandırılması ve olası sakatlıklara karşı korunmasının sağlanmasıdır.

Manuel Terapinin Faydaları Nelerdir?

Manuel terapi tekniklerini kullanmanın;

• Ağrıyı azaltmak
  • Stresi ve gerginliği azaltmak
  • Eklem hareketliliğini ve yumuşak doku sağlığını artırmak
  • Kan akışını artırmak
  • İltihaplanmayı azaltmak gibi pek çok faydasını sıralamak mümkündür.

Manuel terapi seansları ile birlikte yürütülen fizik tedavi egzersiz programları ile danışanlar kısa zamanda eski hayatlarına yeniden kavuşabilirler. Eklemlerin ve dokuların dengeli bir sistem içerisinde çalıştığı insan vücudunda, herhangi bir işlev bozukluğu meydana geldiğinde, manuel terapi tekniklerine başvurmak normal hareket kalıplarını geri kazanmaya başlamanın en etkin yol olarak karşımıza çıkabilmektedir.

Örneğin servikal baş ağrısı problemleri ele alındığında, uzman fizyoterapistler manuel terapi öncesi gerçekleştirilen tetkik ve değerlendirme aşamasında eklem ve doku sertliğini tespit ederek, buna uygun bir tedavi programı hazırlayabilmektedir. Hazırlanan tedavi programı çerçevesinde öncelikli olarak hareket aralığınının eski haline getirilmesi ve ağrının azaltılması için omurga üzerine manuel terapi teknikleri uygulanabilmektedir.

Manuel terapiye ek olarak ,fizyoterapistler kas yapısı olarak zayıflamış bölgelerde güç ve dengeyi desteklemek için fizik tedavi egzersiz programları oluşturabilir. Germe ve esneme hareketleri de içeren fizik tedavi  egzersiz programları, manuel terapi ie birleştirildiğinde baş ağrılarının kısa sürede etkisiz hale getirilmesi mümkündür.

Manuel Terapi Hangi Durumlarda Uygulanır?

Manuel terapi omurga deformasyonundan kaynaklı pek çok rahatsızlığın tedavisinde kullanılan başarılı bir fizik tedavi tekniğidir. Özellikle hareket kısıtlılığına sahip eklemler veya aşırı gergin kaslar için etkin bir tedavi ve terapi yöntemidir.

Örneğin; manuel terapide kalça fleksörünün serbest bırakılması, pelvisten uyluğa doğru uzanan kası veya kalça fleksörünü gevşetmek için başvurulan yaygın bir tekniktir. Bu kas uzun süre otururken gerilebilir ve bu da sırt ağrısına neden olabilir. Fizyoterapistler tarafından uygulanan yumuşak doku mobilizasyonu ya da masaj tekniği ile gergin kasın geri kazandırılabilmesi sağlanabilmektedir.

Manuel terapi, omuz ağrısının tedavisinde de çok etkili bir fizik tedavi yöntemidir. Özelikle duruş bozukluğu, aşırı kullanım, sedanter yaşam tarzı gibi nedenlerden ötürü omuzda ağrı veya işlevselliğin azalması gibi durumlar meydana gelebilir. Fizik tedavi egzersizleri ile desteklenen eklem manipülasyonu ve yumuşak doku teknikleri ile eklem hareketliliğini eski haline getirebilmek ve ağrıyı azaltmak mümkün olabilmektedir.

Manuel Terapi ile Kayropraktik Terapi Arasında Fark Var Mıdır?

Uzman bir fizyoterapist tarafından gerçekleştirilen manuel terapi, uygulamalı ve bütüncül bir yaklaşım içerdiğinden pek çok kişi tarafından kayropraktik tedavi yöntemi ile karıştırabilmektedir. Öncelikli olarak her iki uygulamayı da gerçekleştirecek fizyoterapistlerin kendi alanlarında klinik doktoraları sahip olmaları şartı bulunmaktadır.

Manuel terapi ağrısız eklem hareketliliğini sağlamayı amaçlarken, kayropraktik tedavi öncelikli olarak problemlerin altında yatan tıbbi durumları tedavi etmek ve spinal hizalamayı eski haline getirmek için spinal ayarlamalar yapar.

Kayropraktik tedavi, sırt ağrısı, boyun ağrısı ve baş ağrısı gibi omurga dengesizliklerinden kaynaklanan sorunlara odaklanır ve kayropraktik uygulamalarda özel ekipmanlar kullanılabilmektedir. Manuel terapide, manuel teknikler ve reçeteli egzersizler ile fonksiyonel eklem hareketliliğini eski haline getirmek, ağrıyı azaltmak ve yaralanmayı önlemek esas amaçtır.